Αρκετός θόρυβος έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα μετά την επιστολή, η οποία διέρευσε στις 6 Μαρτίου, του Υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη στον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ. Ένα από τα επτά προτεινόμενα δημοσιονομικά μέτρα της ελληνικής κυβέρνησης, ήταν η ρύθμιση της αγοράς διαδικτυακού στοιχήματος και της online αγοράς τυχερών παιχνιδιών γενικότερα. Εκ πρώτης όψεως η αβεβαιότητα της αγοράς είναι μεγάλη, κυρίως λόγω των λανθασμένων εκτιμήσεων της ελληνικής πλευράς, τις οποίες αμφισβήτησε και το Eurogroup.
Αφορμή του άρθρου στάθηκαν τα αποτελέσματα της μελέτης της Gambling Compliance, του κορυφαίου ανεξάρτητου παρόχου πληροφοριών στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών παγκοσμίως. Οι μελέτες της Gambling Compliance είναι ευρέως αποδεκτές και σε πολιτικό επίπεδο.
Πριν αναφέρουμε τα αποτελέσματα της έρευνας, ας δούμε τι έγραφε ο Γιάνης Βαρουφάκης στην επιστολή του στον πρόεδρο του Eurogroup:
Ο τομέας των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών (e-τζόγος) παρουσιάζει σημαντικές ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες δημoσίων εσόδων. Τα δημόσια έσοδα θα μπορούσαν να αυξηθούν τόσο από την πώληση αδειών σε παρόχους διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών σε μια δίκαιη αγοραία αξία, καθώς και με τη ρύθμιση εσόδων και φόρων, με την αξιοποίηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας για την αυστηρή διαδικτυακή εποπτεία της όλης διαδικασίας ηλεκτρονικών στοιχημάτων, φθάνοντας στο επίπεδο του τελικού καταναλωτή και τέλος με τη βελτίωση της ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας (4002/2011).
Ο ετήσιος όγκος των διαδικτυακών συναλλαγών στοιχημάτων μέσω των υφιστάμενων προσωρινά αδειοδοτημένων παρόχων Online Gaming υπερβαίνει τα € 1,5 δισεκατομμύρια σε συγκρατημένες εκτιμήσεις (εξαιρουμένων των εσόδων του ΟΠΑΠ από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια καθώς και των εσόδων των παράνομων διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών). Με βάση τις διαθέσιμες εκτιμήσεις της αγοράς, η συνολική αγορά των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα υπερβαίνει τα €3 δισεκατομμύρια ετησίως. Σε αρκετά εύλογες παραδοχές, τα επιπρόσθετα δημόσια έσοδα από την φορολόγηση των αδειοδοτημένων διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών θα μπορούσαν να υπερβαίνουν τα € 500 εκατομμύρια ετησίως.
Επί του παρόντος, οι είκοσι τέσσερις πάροχοι διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών λειτουργούν υπό καθεστώς προσωρινής αδειοδότησης. Κατά την απουσία συγκεκριμένων στοιχείων σχετικά με τα πραγματικά έσοδα και κέρδη από τα στοιχήματα, η ελληνική κυβέρνηση μέχρι τώρα ήταν σε αδυναμία να ορίσει μια συγκεκριμένη τιμή ανά Άδεια Χρήσης.
Προτεινόμενη Δημόσια Παρέμβαση: Άμεση, επίσημη αδειοδότηση των υφιστάμενων παρόχων διαδικτυακών παιχνιδιών για μια περίοδο πέντε ετών. Κάθε άδεια θα αντιστοιχεί σε μία συγκεκριμένη διαδικτυακή διεύθυνση τυχερών παιχνιδιών. Έτσι, κάθε διαδικτυακή διεύθυνση τυχερών παιχνιδιών θα απαιτεί άδεια, ενώ μια 5-ετής επίσημη άδεια διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών θα σημαίνει μία άμεση πληρωμή €3 εκατομυρίων, τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν από τους υφιστάμενους παρόχους διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών. Το τέλος για την επέκταση της άδειας αφού αυτή η περίοδος των 5 ετών θα έχει λήξει, θα πρέπει να βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα της αγοράς, όπως περιγράφεται παρακάτω. Αυτό το τέλος αδειοδότησης θα ισχύει για κάθε επιπλέον άδεια διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών που θα χορηγηθεί.
Κάθε επίσημα αδειοδοτημένος πάροχος διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών θα πρέπει να προ-πληρώσει έναν ελάχιστο φόρο ύψους €1 εκατομμυρίου ετησίως, ανεξάρτητα από τον πραγματικό όγκο των συναλλαγών και με την πιθανότητα ότι οι άλλοι φόροι θα αρθούν. Αυτός ο φόρος θα πρέπει να καταβάλλεται κατά την έναρξη κάθε οικονομικού τριμήνου. Το φορολογικό σύστημα για τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια παραμένει στα σημερινά επίπεδα. Προκειμένου να ελέγχονται και να παρακολουθούνται πλήρως οι διαδικτυακές συναλλαγές των τυχερών παιχνιδιών, η διαδικτυακή αγορά τυχερών παιχνιδιών πρέπει να σταματήσει τη χρήση μετρητών και να βασίζεται στην επίδειξη της ταυτότητας και να καταστήσει υποχρεωτικά τα «pay-ins» και τα «pay-out», είτε με μια κάρτα (χρεωστική ή προπληρωμένη) ή με ένα ψηφιακό πορτοφόλι, που θα διαχειρίζεται Πάροχος Υπηρεσιών Πληρωμών που θα είναι επίσημα αδειοδοτημένος από την Τράπεζα της Ελλάδος βάσει του Νόμου 3862/2010 και την οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών 2007/64/ΕΚ.
Εφαρμογή: Επιβολή του κανονισμού για την υποχρεωτική διαχείριση όλων των διαδικασιών KYC/AML, πληρωμών, ηλεκτρονικού πορτοφολιού, και «pay-in» και «pay-out» των Διαδικτυακών Παρόχων Τυχερών Παιχνιδιών μέσω επίσημα αδειοδοτημένων Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (2 εβδομάδες). Άμεσα αποτελεσματικό και με προθεσμία 3 μηνών. Πώληση Διαδικτυακών Αδειών Τυχερών Παιχνιδιών (2 μήνες). Διαμόρφωση και σταδιακή εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την προ-πληρωμή των φόρων των Παρόχων Διαδικτυακών Τυχερών Παιχνιδιών (2 μήνες). Σύσταση τεχνικών παραμέτρων για τη διασύνδεση των Παρόχων Διαδικτυακών Τυχερών Παιχνιδιών και των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών με καθορισμένους Τρίτους Παρόχους Υπηρεσιών. Αυτές θα παρέχονται ανάλογα με την υπηρεσία και θα τεθούν σε εφαρμογή χωρίς την ανάγκη για την υποβολή προσφορών νέων συστημάτων (1 μήνας). Πλήρης ανάπτυξη της παρακολούθησης και του ελέγχου των ηλεκτρονικών συναλλαγών τυχερών παιχνιδιών, όπως περιγράφεται (3 μήνες).
Για την εκτέλεση των παραπάνω βημάτων προς την κατεύθυνση της πλήρους εφαρμογής, η ελληνική κυβέρνηση θα χρειαστεί τεχνική βοήθεια (π.χ. μηχανισμούς για την παρακολούθηση των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών) καθώς και συμφωνίες που θα περιορίζουν τον διασυνοριακό παράνομο τζόγο.
Τα λανθασμένα/ασαφή σημεία της επιστολής
Το εκτιμώμενο κέρδος της αγοράς ανέρχεται σε €200-250 εκατ. και το καθαρό κέρδος των ιστοσελίδων υπολογίζεται σε 7.5% επί του τζίρου. Ο εκτιμώμενος φόρος στο 30% υπολογίζεται σε €67.5 εκατ. Το νούμερο των € 500εκατ. απέχει πάρα πολύ από την πραγματικότητα, τη στιγμή που τα έσοδα μέσω φορολογίας της Βρετανίας υπολογίζονται σε €451 εκατ με 15% φόρο , της Ισπανίας σε €254 εκατ. με 25% φόρο , τη Δανίας σε €50 εκατ. με 25% φόρο και τέλος της Ιταλία σε €146 εκατ. με φόρο 20%.
Κλείνοντας, η κυβέρνηση δείχνει ωστόσο πρόθεση να ανοίξει την αγορά και για πρώτη φορά μία κυβέρνηση παίρνει επίσημη θέση κατά του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ, η επέκταση του οποίου και στο διαδίκτυο θεωρούνταν αρκετά πιθανή λίγο καιρό πριν.
Το ποσό των 500 εκατομμυρίων ετησίως που εκτιμά η ελληνική κυβέρνηση είναι εκτός πραγματικότητας και πιθανότατα οφείλεται σε άγνοια και όχι σκόπιμο λάθος. Το να αδειοδοτηθούν πλατφόρμες του μεγέθους William Hill, Bwin κ.α. σίγουρα μπορεί να αυξήσει το νόμιμο τζίρο και ως επί το πλείστον και τα έσοδα μέσω φορολογίας, όμως το ερώτημα είναι αν με τα 3εκατ. ως ποσό αδειοδότησης και 30% φόρο θα ενδιαφερθούν. Σε κάθε περίπτωση η αγορά οδεύει ταχύτατα προς αδειοδότηση μέχρι το τέλος του έτους.
21+ | Αρμόδιος Ρυθμιστής ΕΕΕΠ | Κίνδυνος εθισμού & απώλειας περιουσίας | Γραμμή βοήθειας ΚΕΘΕΑ: 2109237777 | Παίξε υπεύθυνα
Κορυφαίες Στοιχηματικές Εταιρίες στην Ελλάδα